Veelgestelde vragen

Hoe werkt het Metabolic Balance® programma?

Als jouw Metabolic Balance® begeleider doorloop ik samen met jou vier opeenvolgende fasen. Tijdens het eerste gesprek nemen we je gezondheidsgegevens door en neem ik bloed bij je af. Na de bloedanalyse in het laboratorium worden deze resultaten en je persoonlijke gegevens bij elkaar gevoegd. Met behulp van het speciale computerprogramma wordt je individuele voedingsplan opgesteld. Dit plan zullen we in een vervolgafspraak samen bespreken, ik leg je dan precies uit hoe alles in zijn werk gaat.

Hoe lang duurt het programma?

Fase 1 duurt twee dagen en is bedoeld als voorbereiding. Fase 2 – de ‘strenge omschakelingsfase’ – staat precies in het plan beschreven, en natuurlijk word je daarbij door mij begeleid. Deze fase duurt minimaal 14 dagen, maar ik adviseer altijd om ten minste 6 weken de richtlijnen van deze fase aan te houden om je deze andere manier van eten goed eigen te maken. De ervaring leert dat dit de mooiste resultaten geeft. In fase 3 voeg je extra voedingsmiddelen aan je voeding toe. Ook in deze fase bied ik je begeleiding. Samen overleggen we hoelang jij deze fase aanhoudt. Je eindigt met fase 4, de onderhoudsfase. Deze kun je gemakkelijk de rest van je leven volhouden als je je blijft houden aan een aantal voedingsregels waarmee je nu vertrouwd bent. Zelfs in deze fase kun je nog contact met mij opnemen.

Kan ik ook zonder begeleiding aan het Metabolic Balance® programma meedoen?

Nee. Een Metabolic Balance® begeleider stuurt nooit alleen maar een voedingsplan op. Deskundige begeleiding is immers de sleutel tot het succes van je voedingsplan. Maak dan ook gebruik van deze begeleiding: ik bied je professionele en morele ondersteuning en help je door de ongetwijfeld moeilijke momenten heen.

Ik ben de hele dag op pad. Kan ik toch meedoen?

Je maaltijdschema is zo veelzijdig, dat je van tevoren een goede planning kunt maken en je plan prima aan jouw dagschema kunt aanpassen. Daarbij kun je creatief zijn en als jouw Metabolic Balance® begeleider help ik je daarbij.

Waarom mag ik bij Metabolic Balance® geen tussendoortjes?

Je lichaam heeft tijd en rust nodig voor de spijsvertering. Tussendoortjes verstoren dit stofwisselingsproces en zorgen voor die welbekende ‘hongeraanvallen’. Zorg er daarom altijd voor dat er vijf uur tussen de maaltijden zit. Veel van mijn cliënten merken tot hun verwondering dat ze daardoor juist minder honger hebben dan ze bij het volgen van dieetplannen gewend waren.

Moet ik na de strenge fase op dezelfde wijze blijven eten?

Nee, want nadat je stofwisseling zich aan de nieuwe voedingswijze heeft aangepast en je je doelen hebt bereikt, wordt het programma in fase 3 en 4 wat soepeler: het is dan van belang je succes vol te houden. Je hoeft je dan alleen nog aan een paar vertrouwde basisregels te houden. Geen zorgen, bij jou gaat het net als bij de vele andere deelnemers: je merkt vanzelf welke voedingsmiddelen goed voor jou zijn en welke niet. En ben je toch teveel of te vaak van je voedingsplan afgeweken? Geen probleem, je gaat dan gewoon een paar dagen terug naar de strenge fase. Zo heb je je doelstellingen weer duidelijk voor ogen.

Moet ik alles eten wat in mijn voedingsplan staat?

Ja, dat is wel de bedoeling. Je persoonlijke voedingsplan is niet zomaar een plan: het is gebaseerd op jouw specifieke laboratorium- en gezondheidsgegevens en daardoor net zo uniek als je vingerafdruk. De speciaal voor jou geselecteerde voedingsmiddelen ondersteunen je stofwisseling en leveren je de voedingsstoffen waaraan je een tekort hebt. Sta open voor nieuwe ervaringen, laat het bekende los. En de recepten die je krijgt, zullen je beslist over de drempel helpen.

Moet ik me strikt houden aan de aangegeven hoeveelheden?

Vooral in fase 2 moet je je precies houden aan de aangegeven hoeveelheden, want deze correleren met jouw streefgewicht. Als je je doelstellingen hebt bereikt, kunnen we samen kijken of het mogelijk is om de hoeveelheden hier en daar aan te passen.

Zal ik in fase 2 honger hebben en is dit van invloed op mijn prestatievermogen?

Als je je precies aan je plan houdt, eet je misschien minder dan eerst, maar langzamer en met meer smaak! Aan het eind van de maaltijd zit je echt vol, want je eet drie maal per dag energierijke voeding. Zonder honger! Tussen de maaltijden door drink je voldoende en daardoor blijf je gewoon presteren zoals het moet. Mocht je in de eerste periode van de omschakeling ’s avonds moe zijn, gun jezelf en je lichaam dan rust en ga gewoon wat vroeger naar bed. Zo bereik je makkelijker je doelen! Ga ook niet meteen volop aan het sporten als je dat niet al gewend was. Geef je lichaam de gelegenheid om eerst te wennen aan een ander voedingspatroon en bouw daarna geleidelijk aan een bewegingsprogramma op. Ook bij het maken van keuzes hierin begeleid ik je graag.

Kan ik als strikte vegetariër meedoen aan het Metabolic Balance® programma?

Als je – om wat voor redenen dan ook – als vegetariër geen dierlijke eiwitten en ook geen soja/tofu eet, kun je helaas niet aan het Metabolic Balance® programma meedoen. Wil je hierover meer lezen, en ook over de medische achtergronden, dan kun je het (Duitse) boek ‘Metabolic Balance® - Das Stoffwechselprogramm’ lezen. Voor vegetariërs is er bovendien het kookboek ‘Metabolic Balance® - Das Kochbuch für Vegetarier’, dat eveneens bij uitgeverij Südwest Verlag is verschenen.

Kan ik ook met het Metabolic Balance® programma meedoen als ik niet wil afvallen?

Jazeker! Juist ook bij gezondheidsklachten zonder dat sprake is van overgewicht zie ik dat met het Metabolic Balance®programma hele mooie resultaten behaald worden. Ik houd daarmee rekening bij het opstellen van het plan en bij de aangegeven hoeveelheden. Je werkt met het programma altijd aan de verbetering van je gezondheid en je voelt je veel fitter en vitaler. Je kunt je specifieke wensen met mij bespreken: als Metabolic Balance® begeleider ben ik er voor jou.

Waarom geeft Metabolic Balance® blijvend resultaat?

Metabolic Balance® is geen dieet in de traditionele zin, maar een omschakeling in je voedingspatroon. Veel diëten hebben een jojo-effect tot gevolg. Die schrijven immers voor dat je flink wat minder calorieën, vetten of koolhydraten tot je neemt. Hierdoor krijg je echter last van hongeraanvallen en het is lastig die te weerstaan. Dat zal je bij dit programma niet gebeuren. Je voedingsplan is helemaal op jou toegesneden. Het is gebaseerd op jouw laboratoriumwaarden, stofwisseling en persoonlijke voedingssituatie en levert je de calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten die jij nodig hebt. Daarbij merk je vanzelf welke voedingsmiddelen goed voor je zijn en welke niet. Het gevolg? Je hebt helemaal zelf in de hand of je de doelen die je hebt bereikt ook volhoudt. Jouw persoonlijke voedingsplan is een uniek stappenplan dat tot blijvende resultaten leidt.

Hoe gaat Metabolic Balance® om met mijn privacy?

Over je privacy hoef je je geen zorgen te maken. Je persoonsgegevens worden slechts gebruikt om je persoonlijke voedingsplan op te stellen en worden niet aan derden verstrekt. Na twee jaar worden de volgende gegevens uit het systeem verwijderd of onherkenbaar gemaakt: aanhef, voornaam, achternaam, straat, telefoonnummer(s), e-mailadres, geboortedatum en het pdf-bestand van het voedingsplan.